10 pytań, które powinnaś sobie zadać przed wyborem diety odchudzającej

Dieta kopenhaska, dieta Dukana, dieta 1000 kalorii, dieta… i Ty. I wiosna tuż, tuż, a lato niebawem. W sklepach kuszą promocyjne ceny wiosennych kolekcji. Eteryczne kolory roku: Serenity i Rose Quartz motywują do nadania własnej sylwetce delikatności i zwiewności.

Postanawiasz działać – Internet kipi propozycjami ćwiczeń i poradami ułatwiającymi dbanie o figurę. Jak znaleźć w tym gąszczu informacji swoją drogę do smukłej sylwetki? Jak się nie pogubić, nie dać zwieść na manowce kuszącym obietnicom, które okazują się być tylko chwytliwą reklamą?

 10 pytań  – 10 drogowskazów do dobrze wybranej diety

Przejrzyj propozycje dietetyczne, które wydają Ci się najbardziej racjonalne, a potem weź notatnik i zapisz odpowiedzi na 10 pytań, które mnie pomogły parę lat temu znaleźć swój sposób na 35 kg mniej.

1. Jaką mam motywację do odchudzania? Co pomoże mi przezwyciężyć zniechęcenie, gdy efekty nie będą przychodziły tak szybko, jak tego oczekuję?

Znajdź kilka powodów, które będą dla Ciebie na tyle atrakcyjne, aby dać Ci siłę do kontynuowania starań, gdy będzie kusiło urodzinowe ciasto koleżanki czy talerz pyszności w restauracji.

2. Jakie mam, a jakie powinnam mieć BMI? Z iloma kilogramami chcę się pożegnać, żeby czuć się komfortowo we własnej skórze?

Nie zakładaj, że musisz mieć BMI modelki z wybiegu. To Twoje ciało – jeśli będziesz je akceptować i cieszyć się nim, rozkwitnie urodą. Wystarczy parę kilogramów mniej i ćwiczenia nadające kształt Twojej figurze (będę o nich pisała w następnych postach), żebyś wiosną lekko i radośnie zaczynała każdy dzień.

3. Ile kalorii zjadam codziennie?

Przez dwa, trzy dni jedz to, co zwykle, ale notuj każdy przełknięty kęs. Sprawdzaj wagę swoich posiłków – to ważne! Ile zjadasz pieczywa, jakie? Ile warzyw, w jakiej postaci? Ile owoców, kiedy? Ile ziemniaków, kasz, makaronów? Ile mięsa – jakiego, w jakiej postaci? Ile wędlin? Ile nabiału – mleka, sera, jogurtów? Jakich? Ile słodkości, chipsów, paluszków? Pamiętaj – rozliczasz się sama ze sobą; nie ma nieważnych porcji („to tylko 1 tic-tac”). Zapisuj i licz wszystko. Przeliczniki kalorii znajdziesz w Internecie. Ja mam swój również w telefonie.

4. Jakie jest moje BMR ?

Ten przelicznik pozwoli ci określić, na ile kalorii możesz sobie pozwolić każdego dnia, aby skutecznie tracić kilogramy.

5. Jak często jem? O jakich porach dnia? Jak często mogę jeść?

Większość dietetyków zaleca zjadanie mniejszych porcji, ale 5 – 6 razy dziennie. W moim przypadku ten system okazała się skuteczny. Pisałam o tym w artykule …. Zastanów się, na ile porcji możesz rozłożyć swoje dzienne menu. Kiedy możesz je zjadać? Staraj się, aby posiłki występowały mniej więcej w takich samych odstępach czasu.

6. Kiedy mogę przygotowywać posiłki? Jak je przechowywać?

Bazuję na warzywach, kaszach, ryżu i strączkowych. Przygotowuję je sobie w ilości na około 3 porcje i przechowuję w lodówce. Kasze zjadam albo „na zimno”, albo podgrzane – wrzucam je na odrobinę wody lub oleju (kasza owsiana z nutą kokosową to moje „bounty”). Z warzywami postępuję podobnie – gotuję na parze lub kroję surowe, wkładam do pudełka i do lodówki. Z warzyw strączkowych robię pasztety, falafele, sałatki – i też do lodówki. W ten sposób co najmniej 3 posiłki w ciągu dnia wymagają niewielkiego zaangażowania czasowego. Podczas przygotowywania pozostałych jednocześnie gotuję kaszę i warzywa na następne dni.

7. Z czego mogę zrezygnować bez poczucia „niedojedzenia”, a które produkty żywnościowe są dla mnie konieczne?

apple-pix.jpg

Może bez problemu odrzucisz pieczywo? Może zamienisz mięso na warzywa strączkowe? Zamiast gotowanych warzyw może zagoszczą na Twoim talerzu sałatki? Organizm najczęściej sam daje znać, czego potrzebuje, o ile nie zagłuszamy go zachciankami.

O słodyczach – jeśli nie potrafisz bez nich żyć – pisałam w jednym z poprzednich artykułów. Sama jestem „słodkim Maćkiem”, ale przez pierwszy rok stosowania nowej diety nie czułam potrzeby jedzenia słodkości. Satysfakcja ze zmieniającej się sylwetki i lepszego samopoczucia była lepsza, niż michałki ;-).

8. Czy mogę przygotowywać takie same dania dla reszty domowników, czy dla nich muszę gotować oddzielnie?

Z reguły trzeba się przygotować do wariantu nr 2. Warto więc wprowadzić chociaż takie modyfikacje rodzinnego menu, żebyś mogła częściowo korzystać z posiłków, które przyrządzasz. Zamiast mięsa smażonego i duszonego w tłuszczu przyrządź grillowane lub odpowiednio pieczone w piekarniku (gotowane, pomysłowo podane, też może zadowolić „niedietyczną” resztę rodziny). Zamień ziemniaki na kasze i naturalny (brązowy) ryż, warzywa podawaj jako surówki lub w sałatkach. Majonez zastąp odpowiednio doprawionym jogurtem. Zamiast tradycyjnych naleśników upiecz dzieciom placuszki owsiano-bananowe. Zmiany wprowadzaj powoli, stopniowo – w końcu staną się naturalnymi, „zwyczajnymi” daniami. Dzięki temu rodzina zyska zdrowie, a Ty – czas dla siebie.

9. Która dieta pomoże mi zmienić nawyki żywieniowe na stałe?

Efekt jojo – zmora odchudzania – często jest wynikiem szybkiego dążenia do upragnionej wagi. Sukces osiągniesz, gdy uzbroisz się w rozsądek i cierpliwość. Szukaj diety, której stosowanie nie będzie wymagało rewolucji w Twoim życiu i która pozwoli Ci stopniowo zmieniać sposób odżywiania. Tylko w ten sposób zapewnisz sobie szczupłe i sprawne ciało na dłużej, niż kupno upatrzonej sukienki. Jeśli wprowadzisz nowe dietetyczne zwyczaje w Twoim jadłospisie, w przyszłym roku nie tylko będziesz mogła znowu ją założyć, ale sprawisz sobie następne – już w mniejszym rozmiarze.

10. Gdzie znajdę przepisy do mojego nowego jadłospisu? Jakie portale pomogą mi komponować menu i modyfikować sposób odżywiania?

salad-926712_1280

Jeśli masz konto na FB, znajdziesz wiele stron związanych z blogami, portalami propagującymi zdrowe żywienie. Sama często korzystam z True Taste Hunters (fantastyczne pasztety), Okiem Dietetyka, Dietetycznych Fanaberii, Feed Me Better. Ostatnio, dzięki Gwiezdnej Gwardii Admirała Kill Bill’a, odkryłam znakomity blog – Natura Na Talerzu. Warto też przyjrzeć się propozycjom podawanym w blogu Szybka Przemiana. Jeżeli lubisz eksperymenty kuchenne, Twoją pasją jest przyrządzanie potraw i nie chcesz się głodzić – Szybka Przemiana może spełnić Twoje oczekiwania.

Często zaglądam także do Fabryki Siły – artykuły tam zamieszczane wyjaśniają wiele zagadnień związanych ze zdrowiem i sprawnością, motywują do działania, podpowiadają, co robić, aby poprawiać jakość swojego życia. Wiele istotnych informacji podsuwa mi w krótkiej i przystępnej formie FB – Profesjonalna Dietetyka, Ciekawostki Dietetyczne, Ciekawostki Żywieniowe – to tylko niektóre strony, z których korzystam.

Za oknem dzisiaj sypał śnieg. Wiosna przystanęła i… daje Ci czas. Jeśli zaczniesz działać – przywitasz ją zgrabniejsza i lżejsza, w nowej sukience barwy Rose Quartz ;-).

Reklamy

2 uwagi do wpisu “10 pytań, które powinnaś sobie zadać przed wyborem diety odchudzającej

  1. Odnoszę wrażenie, że próbujesz przekonać czytelnika,że szczęście równoznaczne jest ze szczupła sylwetką i byciem fit, a gdzie ludzie, rodzina, dzieci, mężczyzna, pasja czy to nie daje nam szczęścia? Czy szczupły równa się szczęśliwy??

    Lubię to

  2. Szczęście… Kilka dni temu usłyszałam w szatni siłowni, jak jedna z pań po zajęciach fitness mówi do przyjaciółki: Ale jestem szczęśliwa! 🙂 Szczęście – to może za dużo powiedziane, raczej spory ładunek uwolnionych endorfin. Bycie sprawnym (i szczupłym) przyczynia się do lepszego funkcjonowania organizmu, zdrowia i – co za tym idzie – do zadowolenia z siebie. A to daje siły i radość, niezbędne do realizowania się w różnych życiowych rolach i do oddawania się pasjom. Najważniejsze jednak jest akceptowanie siebie, swojego ciała (pisałam o tym w jednym z artykułów). W blogu dzielę się moimi doświadczeniami z tymi paniami, które czują, że do „szczęścia” potrzebna jest im jednak nieco niższa waga ;-).

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s